Els dos periodistes de Myanmar que van destapar matances contra els rohingyes, condemnats a 7 anys de presóEls dos periodistes de Myanmar que van destapar matances contra els rohingyes, condemnats a 7 anys de presó
El periodista de Reuters Kyaw Soe Oo escortat fora del tribunal a Yangon (Myanmar) avui 3 de setembre de 2018 (EFE)

Els dos periodistes de Myanmar que van destapar matances contra els rohingyes, condemnats a 7 anys de presó

Els dos periodistes de Myanmar que van destapar matances contra els rohingyes, condemnats a 7 anys de presó

El periodista de Reuters Kyaw Soe Oo escortat fora del tribunal a Yangon (Myanmar) avui 3 de setembre de 2018 (EFE)

  • REDACCIÓ BARCELONA / AGÈNCIES

  • | 03 de set, 2018 - 16:25

Una setmana després que una missió independent de recerca de les Nacions Unides a Myanmar publiqués un informe on s'acusava els alts càrrecs del Tatmadaw, l'exèrcit de Myanmar, de «genocidi intencional», els dos periodistes de l'agència de notícies Reuters que van destapar una massacre contra la població rohingya han estat condemnats a set anys de presó.
Wa Lone i Kyaw Soe Oo van descobrir una fossa comuna al poblat d'Inn Din, a l'estat de Rakhine, a l'oest del país i on viu la minoria rohingya, i en van publicar la notícia. Els periodistes van ser arrestats el 12 de desembre del 2017 i han estat condemnats per «haver vulnerat secrets oficials del país». Des de bon principi la fiscalia els va acusar de tenir documents «altament secrets».

A l'abril, el policia Moe Yan Naing va assegurar que un superior li havia ordenat, a ell i a altres oficials, oferir documents secrets als periodistes per posar-los una trampa, «No tinc por. No he fet res dolent. Crec en la justícia, la democràcia i la llibertat», va dir Wa Lone després d'escoltar el veredicte. Wa Lone, de 32 anys, va començar a treballar per Reuters l'any 2016, mentre que Kyaw Soe Oo, de 28 anys i natural de Rakhine, va ser contractat per l'agència de notícies el setembre del 2017.

El jutge Ye Lwin, que va llegir durant una hora la sentència, va dir que els reporters «van intentar perjudicar els interessos de l'Estat» i que eren culpables de violar la llei de secrets oficials, una llei de l'època colonial, quan Myanmar, antiga Birmània, era colònia de la Gran Bretanya.

L'advocat de la defensa va dir que la sentència a Wa Lone i Kyaw Soe Oo «era un missatge clar als periodistes de Myanmar: mantingueu la boca tancada». La sentència, que pot ser recorreguda a instàncies superiors, suposa un cop dur a la llibertat de premsa en la incipient democràcia birmana. «És un gran pas enrere en la transició cap a la democràcia de Birmània, és incompatible amb l'estat de dret i la llibertat d'expressió», va assegurar en un comunicat el director general de Reuters, Stephen J. Adler.

També alguns ambaixadors al país, com el britànic i el nord-americà es van mostrar decebuts amb la decisió i van lamentar el retrocés en matèria de drets i va qüestionar el sistema judicial birmà. La Delegació de la Unió Europea a Birmània va demanar l'alliberament immediat dels periodistes sense condicions i algunes organitzacions internacionals com Amnistia Internacional (AI) o Human Rights Watch (HRW) van sol·licitar la retirada dels càrrecs i l'alliberament de Wa Lone i Kyaw Soe Oo, que sempre han mantingut la seva innocència.

 


Si podeu llegir aquesta informació és perquè hi ha moltes persones que s’han fet subscriptores i d’altres que també són sòcies de la cooperativa Diari Jornada.

Si volem fer informació lliure, deslligada dels grans poders polítics i econòmics, amb una publicitat que passi el nostre codi ètic i sense continguts patrocinats, necessitem ser més. Necessitem que et sumis al projecte per poder explicar l’actualitat diària des de Barcelona, Palma i València amb rigor, honestedat, des de les esquerres i el feminisme i en català.

No t’ho pensis més: fes la teva subscripció i/o la teva aportació com a sòcia cooperativista.

Ens venem només a tu